fredag den 21. oktober 2011

Super lagkagebunde


Dette er opskriften på de lagkagebunde jeg altid bruger. Bundene slår aldrig fejl og smager fantastisk. Opskriften er fra Kageklovn.
Billedet har jeg lånt fra Dansukker, da jeg ikke lige havde et billede af mine egne bunde.

3 bunde str. 20 cm

4 æg
160 g sukker
1 stor spk. vand
1 tsk. vaniljesukker med top
1 knsp. fint salt

120 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
Evt. 3 spk. kakao, hvis chokoladebunde

Tænd ovnen på 200 grader. Smør en form, men kun i bunden. Læg et stykke bagepapir, også kun i bunden.
Pisk æg med sukker, vanilje, vand og salt. Pisk længe og grundigt – gerne 5 min på høj effekt. Det skal blive en fin mousse.
Sigt mel og bagepulver i. Vend det i med let hånd til melet kun lige er opslugt.
Bages med ovnlågen lidt på klem de første 10 min, herefter med helt lukket låge. Bages i alt ca. 20 min.
Lad kagen stå i formen til den er kold.
Pakkes i husholdningsfilm og opbevares i køleskab inden den deles i bunde.

12 kommentarer:

  1. Det er også den jeg bruger - jeg har heller aldrig oplevet at de fejler :o) De gange hvor jeg eksperimenterer med andre slags går jeg altid tilbage til denne - den er SUPER :o)

    SvarSlet
  2. Ja de er gode. Desværre fik jeg i tidernes morgen ikke skrevet, hvor jeg fandt den henne og nu var den gamle efterhånden så fedtet og fyldt med notater, så den måtte indskrives.
    Absolut anbefalesværdige :-D

    SvarSlet
  3. Hej!

    Jeg skal lave en fødselsdagskage til min datter.. Og som altid har jeg tænkt mig at lave rigeligt. For vi ææælsker kage (og rester) :-)
    Jeg har tænkt mig at bage i en 22,5x32,5 bageform, og kan regne ud, at jeg så skal bruge knap 2,5x din opskrift. Tror du, det vil fungere, at bage det som én kage og derefter skære bunde ud, eller er det bedre at bage bundende enkeltvis? :-)
    Super flotte kager du laver! Har tænkt mig at lave enkelt fyld til: Blåbærmousse og vanillefromage/mousse... Og så giver jeg den ellers gas med Timmy Time tema ;-)

    SvarSlet
  4. Hej Anne
    Ja, kage kan man ikke få for meget af :) Og med blåbærmousse og vaniljefromage bliver kagen blot endnu bedre...
    Jeg bager for det meste lagkagebunde enkeltvis. Lagkagebunde-kager bliver mere luftige og kan være lidt besværlige at dele efterfølgende. Hvis jeg bager samlet, så bager jeg så der højst bliver 2 bunde.

    God fornøjelse
    Nanna :)

    SvarSlet
  5. Hej Nanna

    1000 tak for svar! :-) Så tror jeg, det ender med, at jeg bager bundende ad to omgange. De gange jeg har prøvet, er det gået fint med at dele dem. Glæder mig til at prøve din opskrift.

    Anne Marie

    SvarSlet
  6. Hej Nanna.
    Super blog, elsker den.
    Jeg er ret ny i forhold til bagning, og ville høre om opskriften er til hele 3 bunde? og skal derfor fordeles tyndt i bageformen?

    SvarSlet
  7. Tak :D
    Jeg er tilhænger af ret tykke lagkagebunde dvs. ca 2 cm. Af denne opskrift vil du godt kunne få 3 pæne bunde bagt hver for sig (20 cm).
    God fornøjelse.

    SvarSlet
  8. Jeg forstår ikke helt, skal denne kage bages i 3, eller deles? Jeg har til dags dato aldrig fundet en god opskrift på lagkagebunde :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg plejer at pakke kagen godt ind i film og sætte den i køleskabet til næste dag. Så skærer jeg den igennem til 2 eller 3 bunde afhængig af hvilken kage jeg skal bruge. Det er en rigtig god opskrift og giver gode bunde :)
      Nanna

      Slet
  9. Hej Nanna. Jeg har for første gang begivet mig ud i at lave lagkage overtrukket med marcipan og pyntet med fondant. Min yngste skal da have en fin dåbskage :) Jeg vil gerne have kagerne 26 cm. og har fundet ud af, at jeg så skal gange opskriften med 1,5. Men hvad med bagetid? Har forsøgt mig frem, men den blev sort på toppen, inden den blev gennembagt. Hvad plejer du at gøre, når du bager større end 20 cm?? Mvh Maria.

    SvarSlet
  10. Hej Maria
    Jeg plejer som regel at bage bundene af flere omgange til større kager, netop af samme årsag.
    Ellers lægger jeg et stykke sølvpapir over. Inden du gør det, så smør undersiden af sølvpapiret med lidt fedtstof, så det ikke hænger fast i kagen.
    Du må prøve dig frem med bagetiden, test med en tandstikker om kagen er gennembagt.
    Jeg håber du får bagt nogle gode bunde.
    Nanna :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for svar. Tror jeg må prøve at bage lidt ad gangen. Og tak - håber jeg også :)

      Slet