fredag den 6. oktober 2017

Skønne romkugler



Skønne romkugler - og fornuftig brug hvis man har kagerester. Man kan jo tilsætte alt muligt, så man får den smag man bedst kan li. Jeg undlod dog rom/romessens denne gang.
Mine romkugler endte med at indeholde følgende:

750 g chokoladekage
3 spsk. hindbærmarmelade
3 spsk. flormelis
1 tsk. vaniljesukker
3 spsk. smeltet Nutella (så er det nemmere at få ind i dejen)

Ca. 300 g krymmel (svært helt at beregne)

Kagen/kageresterne blendes til fine krummer og røres med de øvrige ingredienser. Du må prøve dig frem med konsistensen af romkuglerne - måske skal der mere flormelis eller kage i (hvis de er meget fugtige og dermed bløde) eller mere marmelade eller Nutella, hvis de føles lidt tørre og ikke rigtig vil samle sig til pæne kugler.

jeg fik ca. 80 kugler ud af ovenstående mængde. Jeg brugte en lille scoop-ske, der gjorde ensartetheden nemmere. Den indeholdt ca. 15 g kagedej.

Disse romkugler kom på bordet til mit 10 års jubilæum på arbejdet. En hyggelig lille hapser.