fredag den 6. oktober 2017

Black Magic - en fantastisk kage



Denne kage er fyld med sort magi - den smager simpelthen så godt, har en skøn konsistens og sammen med den fantastiske chokolademousse på toppen, går den rent ind hos alle chokolade-elskere.
Jeg havde bagt den til mit 10 års jubilæum på arbejdet og jeg fik kun rosende ord for kagen. Og så er den nem at tilberede og skal helst stå 2 dage i køleskab inden den serveres (kold), så ingen panik i sidste øjeblik før gæsterne kommer.
Jeg bagte den beregnet til 18 personer, i en bageform, der var ca. 23•35 cm.



Ingredienserne til chokolademoussen kan med fordel blandes først i en skål og trække i køleskab. Tilbered og bag herefter kagen og først når kagen er kold, piskes moussen.

Black Magic chokoladekage
6,75 dl. hvedemel
7,5 dl. sukker
3 dl. øko kakao
3 tsk. natron
1,5 tsk. bagepulver
1,5 tsk. salt
1,5 tsk. øko vanillesukker
3 æg
3,75 dl. kaffe (færdiglavet, let afkølet)
3,75 dl. mælk
1,75 dl. olie

Chokolade-mousse
7,5 dl. piskefløde
3 dl. sukker
1,5 dl. øko kakao
1,5 tsk. øko vanillesukker

Kagen
Tænd ovnen på 175 grader, ikke varmluft. Kom bagepapir formen.
Bland først de tørre ingredienser sammen og tilsæt derefter resten af ingredienserne. Pisk dejen på minimum hastighed i ca. 2 min. (dejen er meget tynd). Hæld dejen i formen.
Bag kagen midt i ovnen. Min størrelse kage var i ovnen i ca. 50 minutter. Jeg dækkede overfladen, så den ikke brændte på, de sidste 10 minutter. Test med en tandstik til dejen ikke hænger fast mere.
Afkøl kagen på en rist.

Chokolademousse
Hæld fløden i en skål og tilsæt sukker, kakao og vanille. Pisk det sammen til en kraftig chokolademousse.
Når kagen er helt afkølet pyntes den med cremen og sættes i køleskabet i 1-2 døgn.

Opskriften er fundet hos Alletiders Kogebog, hvor du selv kan vælge antal personer kagen skal være til og så beregnes ingredienserne herefter.