torsdag den 11. august 2016

Christianshavnertærte


Den dygtige Maja Vase har fundet nøglen til Christianshavnertærten, klassikeren fra Lagkagehuset. På kontoret er den en yndlingskage, dog ikke for mig. Jeg synes at den er alt for sød.
Men jeg må sige - som også kollegerne sagde - denne version er meget bedre end den originale. Og de bad straks om at jeg snart bagte den igen. Det er jo ros i sig selv.

Her er opskriften som Maja Vase har komponeret:

Christianshavnertærte
6-8 personer

Hasselnøddebund
200 g hasselnødder
200 g sukker
korn af ½ vaniljestang
1 nip salt
100 g æggehvider (ca. 3,5 hvider)
60-70 g groft hakket mørk chokolade

Jordbærmousse
2 blade husblas
70 g jordbær
20 g sukker
korn af 1/2 vaniljestang
saft af 1/2 citron
130 ml piskefløde

Pynt
friske hindbær
friske blåbær
friske brombær
rød skovsyre

Fremgangsmåde
Hasselnøddebund
Rist hasselnødder i 5-10 min ved 200 grader, til de er godt gyldne og får hele huset til at dufte.
Gnub skallerne af i et rent viskestykke, og lad nødderne køle af.
Blend halvdelen af hasselnødderne til groft mel, og hak resten meget groft.
Kom hasselnøddemel og grofthakkede hasselnødder i en skål, og tilsæt sukker, vaniljekorn og salt.
Bland det hele sammen.
Tilsæt æggehvider, og rør dejen sammen – i ca. 1 minut.
Beklæd bunden af en springform (18 cm i diameter) med bagepapir, og fordel dejen heri. Drys hakket chokolade over og pres de største stykker let ned i dejen.
Bag bunden i ca. 25-35 min ved 175 grader, til den er godt gylden.
Lad den køle helt af i formen.

Jordbærmousse
Udblød husblas i koldt vand.
Bring jordbær, sukker, vaniljekorn og citronsaft forsigtigt i kog, og lad det simre i ca. 5 min.
Blend massen og si kernerne fra. Vrid husblas fri for vand og rør den ud i den varme jordbærpuré.
Lad puréen køle af til håndvarm.
Pisk fløden til let skum, og vend forsigtigt den håndvarme jordbærpuré i.
Fordel moussen i små halvkugle-silikoneforme (i to forskellige størrelser f.eks. 50 og 30 cm). "Bank" formen let i bordet, så moussen kommer helt ned i bunden af formen, og sæt dem i fryseren i min. 2 timer eller natten over.

Samling og pynt
Placer moussebomberne oven på bunden, og lad dem tø op i køleskabet i 1-2 timer.
Fordel de friske bær over kagen.

Pynt med blomsterblade og server :)