lørdag den 30. april 2016

Cupcakes med citron og hindbær



Til selve cupcaken har jeg for en gangs skyld brugt en færdigpakke. Jeg fik en prøvepakke tilsendt fra Squires Kitchen.uk, der både var gluten og laktosefrie.

Jeg valgte dog at bruge en anden frosting end den der fulgte med pakken. Jeg skulle have gæster, så de måtte godt se lidt mere festlige ud. Og dermed var de ikke laktosefrie mere.



Kagerne var super nemme at lave. Æsken indeholder sukker, dej-mix, mix til frosting og cupcake-forme. Der skal blot tilsættes æg, olie og (laktosefri) mælk.
Som et ekstra pift valgte jeg at udhule dem og putte 1 lille teske Lemon Curd i, så citronsmagen blev mere intens.



Til frostingen brugte jeg denne opskrift:

Hindbærfrosting
(til ca. 14 cupcakes i et pænt lag)
ca. 150 g frosne hindbær
2 spsk citronsaft
225 g (usaltet) smør - stuetempereret
et nip salt (hvis du bruger usaltet smør)
340 g flormelis (måske mere), sigtet/siet
1 spsk. piskefløde (måske mere afhængig af konsistensen)
Friske hindbær til pynt
Evt spiselige blomster/blade (her er det Rød Skovsyre/vulkansurkløver, Oxalis vulcanicola - kært barn mange navne)



Kog hindbær med citronsaft til mængden er reduceret til 1/3 og bliver pure-agtigt. Lad pureen køle helt.
Rør smør i en maskine/med håndmixer i ca. 3 minutter. Tilsæt hindbær pure og rør igen ca. 1 minut.
Tilsæt flormelis af ca. 4 omgange. Rør nu langsomt, så du ikke får flormelis over det hele :) Tilsæt også salt.
Afhængig af konsistensen tilsæt 1 spsk piskefløde af gangen. Stop når konsistensen er passende.



Et lille kig indeni: