torsdag den 9. juli 2015

Chokolækker frosting (opskrift)



Lækker chokolade frosting
til enten fyld eller opsmøring af kager eller cupcakes

- rigeligt til topping på 12 cupcakes eller en kage på 20 cm

110 g kakaopulver
235 ml kogende vand
2 tsk vanille ekstrakt
200 g mørk chokolade (ca. 50%)
240 g sukker
60 ml vand
145 ml piskefløde
35 g (usaltet) smør

Hæld kakao og vaniljeekstrakt i en skål og hæld den kogende vand over. Rør indtil det er jævnt. Stil til side.

Hæld vand og sukker i en lille tykbundet gryde og rør indtil det er blandet. Sørg for at have piskefløde klar i nærheden.
Bring sukker og vand i kog over medium/høj varme, rør ikke imens.
Efter ca. 5 min bør siruppen have en varm gylden farve. Temperaturen er ca. 188 C.
Fjern gryden fra varmen og hæld halvdelen af fløden i - rør godt. Pas på - det bruser godt op!
Tilsæt resten af fløde og rør igen. Sæt gryden tilbage på varmen, på medium/lav temperatur. Tilsæt smøret og lad det varme.
Lad gryden stå på varmen indtil karamelblandingen bliver tykkere og ser lidt cremet ud.

Hæld den hakkede chokolade i en mikser skål og tilsæt den varme karamel - lad det lige så et øjeblik så chokoladen smelter. Rør herefter grundigt og tilsæt kakaoblandingen. Rør indtil alt er godt blandet.

Hæld blandingen i en ren skål og stil den til side. Lad den køle af i en time og dæk den herefter med husholdningsplast helt ned på overfladen. Lad frostingen stå i minimum 5 timer hvis du skal bruge den samme dag.
Jeg havde min frosting i køleskabet i et par dage inden jeg skulle bruge den. Her tog jeg den så ud og lod den stå i stuetemperatur i et par timer inden jeg piskede den igennem.

Det er en kraftig frosting med god smag af chokolade.



Opskriften er fra Passion 4 baking, der altid har skønne opskrifter og er en god inspirationskilde.
Om ikke andet så tag et kig på hendes side - den er så smuk og fin.