fredag den 10. februar 2012

Gammeldags kiksekage


Min kollega, Henrik har fødselsdag snart og på jobbet fejrede vi ham i går. Jeg vidste, at han yndlingskage er kiksekage, så jeg overraskede ham med en sådan.
Opskriften fandt jeg på nettet. Den fik meget ros på siden. Jeg må også sige, at den er god. Jeg piskede det hele meget længe, så det blev let og luftigt.
Jeg tilsatte appelsinpasta og det løftede den op i smag.

3 pasteuriseret æg
125 g kakao
200 g flormelis
250 g palmin
225 g firkantede vanille kiks
3 tsk. appelsinpasta eller skallen af 1 appelsin

Smelt 2/3 af palminen over svag varme. Tag fra varmen og tilsæt den resterende 1/3 (så bliver palminen hurtigere afkølet).
Æg, flormelis og kakao piskes sammen.

Den afkølede palmin og kakaomassen piskes sammen. (Driller det, så giv det en tur med en stavblender).

Tilsæt appelsinpastaen.

I en bageform med bagepapir lægges nu et lag kakaomasse skiftevis med kiks. Der skal startes og sluttes med kakaomasse.

Kagen sættes til afkøling i køleskabet nogle timer, og er klar til servering.

Kagen kan varieres ved at tilsætte smag efter ønske, fx. kaffe, citron,Baileys eller Grand Marnier. Har man ikke firkantede kiks, kan de runde brækkes i nogle stykker (ikke knuses), og blandes i, hertil kan man også tilsætte nødder.