søndag den 29. januar 2012

Pink lakridscupcakes


I anledning af, at min søster inviterede til frokost sammen med vores mor, blev disse cupcakes i al hast mixet sammen.
Formene har jeg købt på nettet og de var ret søde. Kagerne blev lige toppet med lidt Nutellacreme og en sød blomst. De smagte godt og mildt af lakrids.

De skønne tøse-cupcakes forhindrede ikke min søsters 3 drenge i at spise en (to!) hver:-)

Opskriften kan du se her:
Til 12 cupcakes

120 g smør
180 g sukker
1 tsk vanillesukker
2 æg
180 g mel
1 1/2 tsk bagepulver
150 ml mælk
2-3 spsk lakridspulver (2 spk. gav kun en mild eftersmag af lakrids)

Sådan gør du: Sukker, vaniljesukker og smør piskes luftigt. Æg tilsættes. Derefter blandes mel og bagepulver og tilsættes skiftevis med mælk, piskes godt. Til sidst tilsættes lakridspulver.
Dejen fyldes 2/3 i muffinsforme. Bages ved 180 grader i ca 20 min.


I stedet for Nutellacreme kan du prøve denne:
1/4 l piskefløde
175 g hvid chokolade
2 spsk lakridspulver

Piskefløde varmes op til det næsten koger. Hældes over den hakkede chokolade. Lad stå i ca 5 min før omrøring. Derefter dækkes det med film helt ned til overfladen. Lad stå i køleskab min. 6 timer. Tilsæt lakridspulver og pisk indtil det får en cremet holdbar konsistens.

Opskriften har jeg fundet hos Kageting.dk

Til at lave blomsterne har jeg brugt denne udstikker:


Den hedder Vild rose/Funky blomst og fås bl.a. hos KageKompagniet.