torsdag den 1. december 2011

God jul


... med skønne småkager - der nu ikke er så små alligevel! Hos forretningen Tiger kan man for 30,- kr købe udstikkerne GOD JUL og det kunne jeg jo ikke stå for.
Jeg havde for noget tid siden fundet en opskrift, der hed The Perfect Shape Cookie (herfra) og det var det. Kagerne ændrede stort set ikke form.

Opskriften får du her:

ca. 50 stk. 10 cm

650 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
240 g smør
250 g sukker
1 æg
1 tsk. vanilje ekstrakt eller anden smag (jeg brugte 1 hel vaniljestang + 1 tsk. vaniljesukker)
½ tsk. salt

Rør smør og sukker indtil det er let og luftigt. Tilsæt æg og vanilje. Bland godt. Bland tørre ingredienser og tilsæt det lidt ad gangen til smørblandingen. Det er vigtigt, at det er indarbejdet godt, da der er en høj mængde mel i denne opskrift og det tager tid for smørret at absorbere melet ordenligt. Blandingen er færdig når dejen hænger sammen.
Køl dejen, rul den evt ud i 1 cm tykke plader mellem 2 stykker bagepapir og køl dem med begge stykker papir på i køleskab.

Tænd for ovnen på 180 grader. Det er vigtigt, at ovnen er varm når kager sættes ind.
Bages i ca. 10-15 min - til de er gyldne i kanten. Lad dem køle af på bagepladen i et par minutter inden du flytter dem til en rist for at køle helt af.

Jeg pyntede med chokolade- og appelsin fondant, som jeg "limede" på med lidt vand.
Kollegerne blev i dag ønsket en god jul:-)